6 olejków eterycznych na stres i zszargane nerwy

Po całym tygodniu stresującej pracy czujesz się zmęczona i rozdrażniona? Zanim zaczniesz szukać tych mniej zdrowych sposobów na poradzenie sobie z chwilowym kryzysem (wypicie butelki wina, zjedzenie kubełka lodów przed ulubionym serialem, zakupy podczas których wydasz połowę pensji…), spróbuj naturalnych metod walki ze stresem.

Już od starożytności wiadomo, że aromaterapia to wyjątkowo przyjemny i skuteczny sposób na poprawę stanu zdrowia i samopoczucia. Ponoć Kleopatra sypiała na poduszkach napełnionych płatkami róż – ich kojący zapach miał zapobiec bezsenności i zapewnić piękne sny. W dzisiejszych czasach olejki eteryczne są bardziej dostępne niż w czasach Kleopatry. Dlaczego by nie spróbować?

Poniżej przedstawiam Ci 6 olejków eterycznych. Każdy z nich ma szerokie spektrum właściwości, ale w moim zestawieniu skupiam się na wyłącznie na ich działaniu pomocnym w stanach stresu czy emocjonalnej huśtawki.

Olejek bazyliowy – często stosowany w przypadku stresu czy poczucia niepokoju. Łagodzi emocjonalne rozdrażnienie. Koi system nerwowy, ale nie ma działania usypiającego – dlatego też dobrze rozpylić i powąchać go na przykład przed ważnym spotkaniem czy egzaminem – pomoże Ci trzymać swoje nerwy w ryzach. Jego kolejna zaleta – motywuje do pozytywnego myślenia.

Olejek lawendowy – ma piękny, dobrze wszystkim znany zapach kwiatów lawendy. Reguluje pracę układu nerwowego, zmniejsza kołatania serca. Pomaga przy bezsenności.

Olejek geraniowy – ma działanie antydepresyjne. Wzmacnia psychikę, łagodzi emocje.

Olejek różany – działa uspokajająco, pomaga przezwyciężać lęki, powstrzymuje drżenie rąk.

Olejek jaśminowy – łagodzi agresję i wybuchy gniewu, działa relaksująco, pobudza kreatywność

Olejek paczulowy – można go zastosować w mocnym stresie – działa rozluźniająco i odprężająco. Jego intensywny zapach nie wszystkim odpowiada.

Pogromcy stresu – kilka przykładowych przepisów:

Kąpiel bazyliowa – dodaj do gorącej kąpieli 6 kropli olejku bazyliowego i łyżkę miodu. Taka kąpiel oczyszcza skórę i poprawia samopoczucie.

Kąpiel różana – do ciepłej wody dodaj 5 kropli olejku różanego i 1 łyżkę miodu. Taka kąpiel działa łagodząco i uspokajająco.

Kąpiel kwiatowa – dodaj do kąpieli 6 kropli olejku lawendowego, 2 krople olejku jaśminowego i 1 kroplę olejku geraniowego. Taka kąpiel relaksuje i uspokaja, a także wpływa na lepsze ukrwienie.

Masaż bazyliowy – na łyżkę oleju bazowego dodaj 4 krople olejku bazyliowego. Masaż z wykorzystaniem tej mikstury zwalcza stres i niesamowicie odpręża.

Masaż różany – na łyżkę oleju bazowego dodaj 4 krople olejku różanego. Masaż z wykorzystaniem tego olejku złagodzi napięcia.

Inhalacja lawendowa – dodaj 5 kropli olejku lawendowego do miski z gorącą wodą. Przykryj głowę ręcznikiem i inhaluj się przez 10 minut. Inhalację taką możesz wykonać przed spaniem, pomoże w walce z bezsennością.

Inhalacja geraniowa –  dodaj 5 kropli olejku geraniowego do miski z gorącą wodą. Przykryj głowę ręcznikiem i inhaluj się przez 10 minut. Inhalacja taka wzmocni Cię w stanach przemęczenia.

Kominek antystresowy – do kominka aromaterapeutycznego wlej 2 łyżki wody. Dodaj 5 kropli olejku różanego i 5 kropli olejku jaśminowego.

 

Ważne informacje:

  1. Pamiętaj o zachowaniu umiaru. Olejki eteryczne mają bardzo silne działanie, nie stosuj ich nigdy bez rozcieńczenia bezpośrednio na skórę.
  2. Jeśli chcesz użyć olejków do masażu – zawsze rozpuść je najpierw w olejku bazowym.
  3. Nie mieszaj olejków z płynami do kąpieli. Jeśli decydujesz się na aromaterapeutyczną kąpiel, zrezygnuj z pachnącego płynu do kąpieli.
  4. Skonsultuj z lekarzem stosowanie aromaterapii w czasie ciąży.

Może znasz jakieś inne godne polecenia mieszanki zapachów wykorzystywane podczas stresujących sytuacji? Podziel się nimi w komentarzu 🙂