„Dieta bez pszenicy” – świetna książka dr Williama Davisa

Dr William Davis, kardiolog i autor książki „Dieta bez pszenicy” zaczyna swoją książkę od pytania: „Czy wiesz, że dwie kromki pełnoziarnistego pieczywa mogą podnieść poziom glukozy we krwi bardziej niż dwie łyżki cukru?”

Ponoć w Stanach Zjednoczonych książka odbiła się wielkim echem… Polskie tłumaczenie tytułu to „Dieta bez pszenicy”. Nie podoba mi się tu użycie słowa „dieta” – bo sugeruje coś chwilowego, krótkotrwałego. Davis natomiast sugeruje zmianę stylu życia i wprowadzenie nowych nawyków żywieniowych na co dzień.

O tym, że współczesna pszenica ma niewiele wspólnego z pszenicą uprawianą przez naszych przodków wiedziałam już od dawna. Wiedziałam też, że powoduje całą gamę problemów zdrowotnych poczynając od otyłości i „pszennego brzucha, poprzez bóle migrenowe, stawowe, problemy trawienne, a na chorobach autoimmunologicznych kończąc. Nie wiedziałam za to, że pszenica działa na mózg podobnie jak narkotyk. Na skutek trawienia glutenu powstają morfinopodobne związki, które w efekcie wywołują stan lekkiej euforii…

Ograniczenie glutenu może mieć pozytywny wpływ dla całego organizmu. Po wprowadzeniu zmian żywieniowych w życie możemy spodziewać się:

  • ograniczenia stanów zapalnych (m.in tarczycy – Hashimoto),
  • zmniejszenie dolegliwości skórnych,
  • poprawa gęstości kości,
  • obniżenie poziomu cholesterolu,
  • ustąpienie schorzeń jelitowych,
  • złagodzenie zespołu metabolicznego i cukrzycy typu 2.

Davis podkreśla, że utrata wagi jest jedynie efektem ubocznym zmiany sposobu myślenia o jedzeniu.

Nowością była dla mnie koncepcja, że należy ograniczyć spożywanie kasz i bezglutenowych mąk (np. kukurydzianej i ryżowej) na rzecz mąk z mielonych orzechów i wiórków kokosowych. Na pewno nie wyeliminuję ich całkowicie z diety, ale prawdopodobnie postaram się je ograniczyć.

Davis pisze o pułapce, którą zakładają na nas producenci żywności – o micie mówiącym, że „należy jeść tylko produkty pełnoziarniste”, gdy tak naprawdę pełnoziarniste produkty – podobnie jak oczyszczone, wpływają destrukcyjnie na ludzki organizm.

Autor zachęca do jedzenia warzyw, owoców, nieprażonych orzechów, olejów, mięsa, jajek i serów (z umiarem także innych produktów mleczarskich).

Książki Williama Davisa możesz kupić tutaj.