7 korzyści z relaksacji. Relaksacja a stres

Większość z nas prowadzi aktywny tryb życia – jesteśmy w ciągłym ruchu i wciąż mamy wiele do zrobienia. Czasami kręcimy się w kołowrotku i brakuje nam chwili wytchnienia na pobycie same ze sobą. Właśnie dlatego każda z nas powinna nauczyć się relaksować i osiągać stan głębokiego odprężenia – po to, by odbudować w sobie wewnętrzną harmonię. Z punktu widzenia holistycznego zarządzania stresem zarówno stan napięcia, jak i odprężenia, są naturalnymi w naszym życiu. Najważniejsze jednak jest to, aby nie dać się zdominować stanowi napięcia i pozwolić sobie codziennie na relaksację bez pośpiechu i poczucia winy, że robisz coś tylko dla siebie. Zrelaksowana mama to szczęśliwy dom 🙂 Masz wątpliwości? Na pewno nie raz widziałaś jak dzieci przejmują Twój stres, lęk, poczucie winy. Zobaczysz, że Twoje pozytywne odczucia po sesjach relaksacji udzielą się także pozostałym członkom rodziny.

7 korzyści z relaksacji

Czy zastanawiałaś się kiedyś nad tym jakie realne korzyści może Ci przynieść stan odprężenia i relaksu? Już od wieków Chińczycy twierdzili, że najlepszym sposobem na zachowanie stanu zdrowia i uchronienie się przed chorobami, jest codzienne całkowite rozluźnienie ciała i umysłu. Relaksacja jest niezwykle istotna w procesie dochodzenia do zdrowia, a także w codziennej profilaktyce, ponieważ zapobiega zablokowaniu energii, spowodowanym przez nagromadzenie psychicznych napięć.

Stan relaksu ma udowodniony wpływ na zdrowie:

– usuwa negatywne skutki stresu,
– poprawia pracę systemu immunologicznego,
– przyspiesza proces dochodzenia do zdrowia,
– poprawia pamięć i koncentrację,
– poprawia ogólne nastawienie do życia,
– polepsza wyniki sportowe,
– uaktywnia prawą półkulę mózgową (dzięki czemu jesteśmy bardziej kreatywne i chętne do działania).

Ważne jest to, aby relaksować nie tylko ciało, ale i umysł. Kiedy jesteśmy pochłonięte zamartwianiem się i czujemy emocje, które ciągną nas w dół – osłabiamy swój organizm i cały system odpornościowy, przez co otwieramy drogę pogorszeniu stanu zdrowia i różnym chorobom. Choroba jest skutkiem zachwiania równowagi w organizmie.

Fale Alfa

Kiedy jesteś odprężona a Twoje ciało i umysł są wolne od napięcia, fale mózgowe zwalniają. Na co dzień nasz mózg funkcjonuje na częstotliwości fal Beta (12-33 Hz), z kolei w stanie relaksu zaczynamy wchodzić w stan Alfa (8-13 Hz). Wpływa to pozytywnie na nasz stan zdrowia – stan Alfa uzdrawia zarówno na poziomie psychicznym, jak i fizycznym. Umożliwia pełniejszy kontakt z podświadomością. Umownie często mówi się o nim, że jest to stan z pogranicza snu i jawy, pobudzenia i medytacji. W stanie Alfa jesteśmy bardziej kreatywne i twórcze, łatwiej się uczymy i programujemy.

Jak osiągnąć stan relaksu?

Najważniejsze jest to, aby nie spieszyć się w trakcie wykonywania ćwiczeń relaksacyjnych. Daj sobie na nie chwilę, nie zerkaj na zegarek. Z czasem zobaczysz, że powiedzenie “ćwiczenie czyni mistrza” dotyczy także wchodzenia w stan głębokiego odprężenia – po jakimś czasie praktykowania, osiąganie go będzie Ci przychodzić z coraz większą łatwością.

Przed przystąpieniem do relaksacji odsuń na bok wszystkie sprawy, które w ciągu dnia skupiają całą Twoją uwagę. Porzuć także wszystkie niepotrzebne myśli, które są dla Ciebie niewspierające. Masz z tym problem? Czytaj dalej.

Jak wprowadzić się w stan Alfa? Spróbuj sama.

Spróbuj wykonać poniższe ćwiczenie. Pozwoli Ci ono pozbyć się niepotrzebnych myśli. To dobry początek do dalszego praktykowania innych metod relaksacji.

  • Połóż się na plecach. Nogi lekko rozstawione, ręce wzdłuż ciała, dłonie skierowane ku górze. Rozluźnij całkowicie mięśnie – tak abyś czuła, że cały Twój ciężar ciała spoczywa na łóżku.
  • Jeśli np. jesteś w podróży i nie możesz się położyć – usiądź wygodnie. Staraj się mieć prosty kręgosłup, ręce i nogi rozluźnione.
  • Oddychaj świadomie – świadomie bierz wdechy i świadomie wydychaj powietrze.
    W czasie każdego wdechu poczuj jak energia, świeże powietrze i nowe siły życiowe wnikają do Twojego organizmu.
  • W czasie wydechu wyobraź sobie jak wszystkie toksyny, niechciane emocje, niepotrzebne zmartwienia i zużyte powietrze, opuszczają Twoje ciało.

Każdy może mieć swoje własne preferencje, nie ma jednego właściwego sposobu na wprowadzanie się w stan relaksu Jeśli chcesz poznać kilka sprawdzonych przeze mnie sposobów, kliknij tutaj i pobierz bezpłatnie 3-dniowy program relaksu dla Ciała, Umysłu i Emocji.